Kuokkalankosket - Kalastajan ykköspaikka Pirkanmaalla

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Haukea jokialueelta?  (Luettu 244 kertaa)

0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.

Kuhastaja

• Tyhjän Pyytäjä
  • *
  • Poissa Poissa
Haukea jokialueelta?
« : 04.06.18 - klo:23:55 »
Onkos porukalla tietoa hyvistä haukipaikoista Kuokkalankoskien jokialueella? Katepalinkosken alapuolisen Antilanlahden "vastarantaa" pikkusaarten alapuolella olen kuullut kehuttavan hyväksi haukipaikaksi. Itse en ole kuitenkaan häävejä saaliita kyseisestä paikasta saanut. Tänään tuli käytyä pikaisesti pyörähtämässä ja onnistuin saamaan sieltä lipalla yhden reilu puolikiloisen hauenpuikkarin. Myöskin Hääkiven alueelta olen joskus saanut haukia narratuksi, sekä itse Katepalinkoskesta sivusaaliina. Hauet ovat olleet todella pieniä, pääosin mainittua puolen kilon kaliiperia. Toivoisin vinkkejä siihen, miten ja missä päästä hauen makuun näillä vesillä.
tallennettu

Luottopakki

• Smoltti
  • **
  • Poissa Poissa
Vs: Haukea jokialueelta?
« Vastaus #1 : 06.06.18 - klo:12:02 »
Itse olen törmännyt haukiin (1-3kg) tosi usein Pappilan alueella. Lähes 100% varmaa haukea on tarjolla Pappilan saunalta avautuvasta pienestä "lahdelmasta". Jos saunan edestä rantoja kohden nakkaa, niin lopputulos on usein hauki. Kun lähtee rantoja pitkin käveleen kohti kiertolahtea niin todennäköisyys hauelle on tosi kova. Pappilasta kun jatkaa ylävirtaan 200 m ,niin siitä avautuu kiertolahti, joka päällepäin vaikuttaa "110% haukipaikalta". Itse en haukea kalasta, joten olen jättänyt sen heittämättä.

Satunnaisia hyviä haukia makailee virran reunoilla varmasti paljonkin. Isoimmat hauet olen saanut sivusaaliina Hakkarinkosken Katepalin puolelta heti vanhan rautatiesillan jälkeen. Oman kokemuksen mukaan, kalastusalueen päättymismerkin kohdalla virran reunassa on vakituinen "paremman hauen parkkipaikka". Tästä on noussut sekä katkonut siimat usea yksilö. Paremmalla hauella tarkoitan yli 2kg, isoin hauki tuosta on 4-5kg luokkaa.

Ihan puikkareihin harvemmin törmää sivusaaliina, joten voisi olettaa että virran reunat on parempien haukien kyttäyspaikkoja jokialueella. Toki tämä tarkoittaa kohtuullisesti askeleita kun virran reunoja kahlaa läpi.

Varmaan helpompia ja määrällisesti parmpia paikkoja on paljon, nämä opit kerätty sivusaaliiden perusteella kun kalastanut kirreä (vaappu), toutainta (vaappu) tai kuhaa (jigi).
tallennettu